top of page

Povestea unei fotografii sau cum să devii un fotograf faimos

Istoria fotografiei, precum și a oricărui alt fel de artă a fost martoră la eșecuri totale și la mari capodopere. De regulă, majoritatea imaginilor proaste se estompează imediat în uitare imediat după apariția lor. În timp ce lucrările remarcabile au practic întotdeauna un impact profund nu numai asupra artelor, ci și asupra întregii omeniri.

Fotografia legendarului Che Guevara făcută de Alberto Korda poate fi numită cu ușurință una dintre astfel de lucrări. Povestea sa este un exemplu viu al modului în care o fotografie aleatorie a ajutat un reporter de ziar necunoscut să devină un fotograf celebru. De asemenea, vorbește despre consecințele care pot apărea din cauza abnegației absolute și a neglijării protecției drepturilor de autor.

Noroc sau pură întâmplare?
Alberto Korda a lucrat la ziarul Revolucion și a fost fotograful personal al liderului cubanez Fidel Castro. Dar la întâlnirea memorială dedicată înmormântării marinarilor, Korda a acordat atenție nu lui Castro, ci prietenului său înfocat Che Guevara. Korda a fost profund impresionat de expresia sa facială care reflecta amestecul furie și durere. Câteva secunde au fost suficiente pentru a face trei click-uri de cameră. Așa s-a născut simbolul secolului al XX-lea pe 5 martie 1960. Fotografia a devenit deodată o poză iconică.

În timp ce pregătea materialul pentru publicare, un editor de ziar a ales alte imagini ale lui Korda. În primul rând, fotografiile lui Che Guevara au fost respinse. Cu toate acestea, fotograful a insistat spunând că această imagine a reprezentat cel mai exact natura ambiguă a eroului revoluției și viziunea asupra lumii sale interioare. Alberto a procesat imaginea și a atârnat-o în studioul său.

În toamna anului 1967, editorul italian Giangiacomo Feltrinelli (a fost primul care a publicat „Doctor Jivago”, unul dintre cele mai cunoscute romane din lume) a văzut această fotografie. Feltrinelli a fost uimit și l-a îndemnat pe Korda să-i facă o copie. Alberto a fost de acord.

Ca un adevărat fotograf, Korda nu se concentra doar asupra liderilor politici sau evenimentelor cubaneze. A primit numeroase premii și a organizat o mulțime de expoziții personale în întreaga lume. Korda este câștigătorul celui de-al 5-lea premiu internațional de fotografie subacvatică din Italia (1979). Lucrările sale au atras mereu atenția multor cunoscători ai fotografiei.

Destinul capodoperei lui Korda
În octombrie 1967, CIA a anunțat oficial execuția în Bolivia. Între timp, Feltrinelli a folosit fotografia lui Korda pentru a crea o serie limitată de postere pentru studenții italieni care simpatizau cu acele idei. Peste un milion de astfel de postere au fost tipărite în trei luni.

Din acel moment, fotografia a fost considerată întruchiparea protestului oficial. Studenții parizieni au folosit imaginea lui Che Guevara în timpul demonstrațiilor din 1968. Participanții la Festivalul Woodstock și-au decorat hainele cu imaginea lui. Și nici acum orice demonstrație anti-globalizare nu poate avea loc fără această fotografie.

Povestea drepturilor de autor
Fotografia lui Giangiacomo Feltrinelli putea fi folosită în mod liber în aproape orice scop, deoarece Cuba nu a aderat la Convenția de la Berna care protejează drepturile de autor. Alberto Korda ar fi putut deveni un adevărat miliardar dacă ar fi dovedit că este autorul acestei imagini. Dar, ca un adevărat patriot al țării sale, a preferat să nu o facă. Le spunea mereu fotografilor în devenire: „Uitați de camere, uitați de obiectiv. Uitați totul. Chiar și camera care costă 4 dolari poate face poze grozave”.

Abia în anul 2000, fotograful s-a plâns în instanță pentru prima și singura dată. Compania Smirnoff și-a postat poza pe sticle de vodcă. Korda a explicat că Che însuși nu ar fi aprobat niciodată acest lucru. Instanța a luat partea autorului și a ordonat producătorului de alcool să plătească redevențe în valoare de 50.000 de dolari.
3 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate

Comments


bottom of page